<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d15155246\x26blogName\x3dJo+faig+can%C3%A7ons\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://jofrebardagi.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dca_ES\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://jofrebardagi.blogspot.com/\x26vt\x3d6058010008128132973', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

7.12.07

En relació als articles de La Vanguardia i l'Avui

Abans que res vull desvincular als demés membres de Glaucs de les meves declaracions. En vistes a la transcendència que han tingut, no puc fer-los partícips d’una opinió només meva.

Demano perdó a tots aquells a qui hagi ofès. És una disculpa sincera. La tria de paraules no ha estat encertada i s’ha malentès el que volia dir. I sento molt especialment haver pronunciat la paraula “fàstig”.

En vistes a com ha anat tot, explicaré la meva postura, per que no intento desdir-me del discurs de fons. Tot i que explicar-me implica una contradicció tàcita: voldria no fer política a les meves afirmacions, com no ho he fet als meus concerts. A això es referien les meves mal trobades paraules: no vull fer de la meva feina un míting polític. Ni m’agrada que se’m instrumentalitzi en aquest sentit. I tots els músics que varem fer música en català en una època determinada, varem carregar la defensa implícita d'uns símbols. I no eren forçosament els nostres.

Estimo Catalunya: la terra, la llengua, i ho demostro cantant en català perquè és la llengua en la que visc i sento, de la terra que visc i de la que menjo. Però no sóc nacionalista. No crec en fronteres. I les banderes em fan por. Trobo lícit que qualsevol altre digereixi la realitat d’una altra manera, però no m’agrada que em facin a mi portaveu d’una ideologia. Ni és la meva, ni procuro defensar la meva als concerts. Als concerts hi vaig a fer música. Faig cançons. És tot.

I si, les banderes em fan por. Les fronteres les vull creuar, més que dibuixar-les. Era això el que volia dir, res més, i espero sincerament que en els meus propers concerts i als de Glaucs la gent respecti la meva postura. Sento que es llegís que no respectava altres postures. Volia només dir que no era el lloc ni el moment on “fer bandera”, al meu entendre.

Sincerament,
Jofre Bardagí

18 Comments:

Blogger Lluís Martí ha dit...

El problema de molta gent, especialment a Catalunya i a Espanya, és que no sap separar la política de tot allò que, en sí mateix, no té res a veure amb la política.

Potser haurien d'haver fet un capítol de Barrio Sésamo dedicat a explicar la diferència entre música i política. Clar que una simple ullada al diccionari (fins i tot al Pompeu Fabra) potser hi ajudaria.

D'alguna manera estic dient el mateix que tu quan dius "jo faig cançons", no?

Doncs això. Que estaria bé que la gent deixés de barrejar pomes i peres.

Salut!

1:28 a. m.  
Blogger Albert ha dit...

El món és plè de grups o artistes que sense buscar-ho han estat triats per grups socials de diferent tendència per fer-ne bandera: gais, pacifistes, independentistes,... Des del moment en què l'art és un "producte" destinat a que el "consumidor" el faci seu i en faci la seva pròpia lectura, és un error carregar contra aquests per fer-ho. De la mateixa manera que tú no tens perqué estar ubicat dins una posició política determinada, cal respectar la que tingui el públic.
Dit això, crec que ets conscient d'on ha estat l'error de les teves paraules i imagino que la gent entendrà la teva disculpa.

10:37 p. m.  
Blogger Sr.Martínez ha dit...

Malament rai al país en el que un s'ha de disculpar per dir el que pensa. Està vist que el fet de ser un reaccionari no està lligat només a l'espanyolisme ranci sinó també a certs sectors del "catalanisme" de fireta que vessa pels quatre costats de casa nostra. Que fina que tenen la pell alguns catalans i que buit el cap. Ànims, camarada, que en quatre dies ja hauran trobat alguna altre víctima propiciatòria i et deixaran tranquil. Passa-t'ho bé a Buenos Aires i disfruta de les festes. Una abraçada des de Reus.

9:18 a. m.  
Blogger Unknown ha dit...

Trobo que son encertades les teves disculpes, perque considero que era una falta de respecte per aquella gent que omplia els teus concerts encara que ames tinguessin una idea politica diferent.

Tu no has de ser nacionalista, de la mateixa maneraque ells ho poden ser, i per tant portar la bandera que vulguin.

En el teu mon utopic, potser la gent haria tambe de ser lliure de fer voleiar qualsevol bandera, i mereixer-se el respecte dels altres, encara que hi estiguin en desacord.

Sort amb la gira, i espero que no et buidi gaire els concerts aquestes declaracions. seria una llastima

11:29 a. m.  
Blogger Unknown ha dit...

Jofre,
Habitualment, la gent que diu el que tu has dit és massa ingènua, ignorant o utòpica per tenir en compte que a tot arreu on va hi ha un marc nacional i un sentiment nacionalista, més o menys visible (menys visible si hi ha un estat darrere), i molt sovint lligat a la llengua oficial o a la pròpia.
Quan cantis en castellà, si ho fas prou bé i tens èxit, s'apropiaran d'aquest fet les nacions que s'identifiquin amb aquesta llengua i et criticaran els nacionalistes catalans més extrems per no fer-ho en català. I quan cantis en anglès, si ho fas amb èxit, et criticaran per no fer-ho en espanyol (o per no fer-ho només en espanyol), com és habitual amb d'altres músics, per part dels artistes i el públic que no amaguen el seu nacionalisme hispànic; veges: http://www.univision.com/content/
content.jhtml?cid=1130092

Perquè si el català planta cara al castellà (llengua d'imposició, d'altra banda), la política lingüística i cultural hispànica fa temps que té les mires posades en la guerra (perduda d'antuvi) contra l'anglès per l'hegemonia mundial, tot i que només li pot plantar cara per la banda demogràfica.

11:37 a. m.  
Blogger Unknown ha dit...

Creo que fue Tizziano Ferro quien dinamitó uno de sus mercados más entregados al declarar que todas las mexicanas eran feas y bigotudas. Aún no se ha recuperado de ese desliz. Y es que una cosa es desligarse de una ideología que no se comparte y otra insultar a un público fiel, cuya manera de pensar es, además, la mar de respetable, Jofre. A tus conciertos no va ningún asesino, que se sepa, ni nadie que repugne, ni por bigotudo ni por politizado. Trabajo de un músico que vive del público es, también, medir sus palabras públicas. Y me da que tus disculpas suenan tan interesadas como las de Tizziano Ferro.

11:53 a. m.  
Blogger Unknown ha dit...

Jofre, les teves paraules han estat irresponsables, i tú ho saps molt bé. Irresponsables pel teu futur (i del teu grup), perque gran part del vostre públic se sent menyspreat amb els teus comentaris despectius. I irresponsables per a un pais i una llengua que, ara com ara, no està "normalitzada" i necessita recolçament d'arreu. I els "enemics" (permeteu que faci servir aquesta paraula, però és així) d'aquesta llengua i aquest pais, es reforcen amb cada actitut com la teva. I encara que no ho vulguis, tú i els que feu servir aquesta llengua com a mitjà d'expressió, teniu responsabilitat envers el que representa. I viviu d'aixó, no oblidis. Potser a un mercat llinguístic diferent, no haguessis trobat el teu lloc.
Ets lliure de pensar i dir el que vulguis. Però has de saber que has decebut a molts, que com jo, et seguim de fa temps i ens agradava la teva poesia musicada.
Però, que hi farem. Lamento que les coses hagin acabat així...
Amb tot el respecte.

12:15 p. m.  
Blogger Unknown ha dit...

S'entén el que vols dir, i la teva opinió es ben respectable, però realment la paraula fàstic va ser molt desencertada!

12:17 p. m.  
Blogger toni ha dit...

Endavant Jofre, tots la caguem alguna vegada i això ens serveix per aprendre, i si algú deixa d'anar als teus concerts per aquest fet (i sobretot després del molt correcte aclariment) es que no calia que hi hagués anat ja abans de les declaracions ;-)

6:32 p. m.  
Blogger CapitanM ha dit...

aquell que diu que el castellà es una llengua de imposició, ha de admetre que ho és tant com el castalà a catalunya. Fer servir la música per representar una bandera, es com barrejar la cultura, l'art, amb la merda. jo jodre estic amb tu. Portar banderes a un concert es una actitud extrema, centrent-nos en la música i tot lo demès queda al marge.

4:36 p. m.  
Blogger Amic Mestres ha dit...

No, si ara resultarà que amb la mania aquesta de no barrejar cultura i política, no haurà existit mai ni la canço protesta, ni el cinema de denúncia, ni un art pictòric compromés amb alguna causa, ni...

La cultura i la política estan barrejades entre altres coses perquè la política tot ho emmerda, ens agradi o no. La política ho és tot. I m'hi jugo un pèsol que alguna cançó dels Glaucs conté algun missatge diag-li social, diga-li ideològic, diga-li... polític. Per tant, menys romanços.

S'accepten les disculpes. La paraula fàstic va ser molt desencertada. Però el discurs del "jo només faig cançons", no me'l crec. Fas alguna cosa més que cançons, gràcies a Déu. Perquè... ets alguna cosa més que la Britney Spears, oi?

5:09 p. m.  
Blogger Adam ha dit...

simplement haguesses dit que senties indeferència, però por i fàstic, per l'estelada ....

company el teu públic, és en gran majoria independentista, i ara has ferit part dels seus sentiments

6:25 p. m.  
Blogger Daniel Perales ha dit...

Felicitats per la teva valentia. NO ets l'únic català que no se sent nacionalista. Avui sembla que això sigui un pecat quan el nacionalisme mai ha portat res de bó. Sóc català, sóc espanyol, sóc europeu, però per sobre de tot soc ciutadà del món. Les banderes per les dretes.
Salut!

10:26 p. m.  
Blogger Marçal Girbau ha dit...

Jofre! De moment, no ens coneixem, tot i que sí que em relaciono amb gent que ha estat a prop teu en algun moment. Només vull que sàpigues que et dono total suport –sé que pot sonar molt pretensiós, perquè a veure qui sóc jo per anar donant suports...– i que em solidaritzo 100% amb tu.

Crec que les teves paraules han estat més que encertades, i a qui no li agradin que no les llegeixi. Fa temps que amb el meu grup intentem fer-nos un lloc en el món de la música, i també cantem en català, i sento la mateixa sensació que tu. És insuportable que pel fet de cantar amb la teva llengua hagis d'empassar-te banderes, comentaris, concerts de les JERC dels pebrots, i a sobre encara et demanin que els etzibis algun dels seus crits de revolta. És com si els seguidors de l'Aute anessin amb "cristos" i banderes franquistes als seus concerts, oi que és una absurditat? Doncs si volem ser, com alguns diuen, un PAÍS normal, serà lògic que els que cantin en català siguin un col·lectiu heterogeni, amb gent de dretes, d'esquerres, independentistes, nacionalistes, nacionalistes no independentistes, independentistes no nacionalistes, ecologistes, liberals, gais, conservadors... Altrament això no serà un país, sinó una "reserva silvestre".

En fi, Jofre, endavant amb la teva música i les teves idees! Potser un dia ens trobarem compartint escenari i tot.

12:29 a. m.  
Blogger jokimdt ha dit...

Jo només escolto música...
i haig de dir que la teva música es increÏble.
Si escolten les teves lletres sabran gran coses de les que parles...
i més que res, veuràn que no hi ha reclamacions de cap tipus.
Si la gent decideix que els hi fassis bandera, es la seva decisió, no la teva. I tu no has de perque complir amb aquest paper.
Per davant de tot, ets músic de la TEVA musica i dubto que lluitis o que toquis per aquestes estiquetes.

...jo estic amb la música...


I que em perdonin, peró no entenc la decepció de la gent. I més després d'haver corretgit tot i saver lo que aixó significar.

Ànims.


un català a Salzburg que torna a casa quant escolta la teva música.
;)

4:05 p. m.  
Blogger Uri ha dit...

Jofre, personalment crec que potser les teves paraules no van ser ben triades, però tampoc estic d'acord amb la gent que fa sang després d'haver emès el comunicat de disculpa.
Pel que fa al que jo opino, crec que caldria anar tancant el tema i deixar-lo com al que sota el meu criteri és una malentès.
Que ningú oblidi però, el temps que fa que et jugues els quartos cantant en català i la carrera que tu i la teva gent us heu llaurat a pols.

Tens tot el meu respecte.

9:58 p. m.  
Blogger Xisca Martínez Marcús ha dit...

Hola Jofre

Et vaig descubrir perquè cantaves en català quan el meu bagatge musical era ben reduït i només escoltava música en català i poca cosa més. A més d'entendre les teves cançons i poder-les cantar, vaig saber que la teva veu en si també m'agradava. Per això, quan vas fer el cd en castellà no em va importar, perquè la teva veu és especial i enganxa, si ho fessis en anglès també t'hauria seguit escoltat, i també en suec, italià... però et vaig conèixer perquè cantaves en català; segurament t'hagués escoltat igual des del principi si fos una altra llengua la teva, això no ho sabré mai.

El problema no són els teus comentaris, crec, perquè són opinions més o menys respectables, sinó el que signifiquen realment, és a dir, són fruit d'una realitat lingüística, i si la nostra llengua no estés en les circumstàncies en què es troba no hi hauria aquests dubtes, ni aquests mals entesos, ni gent dolguda, però la nostra llengua no es troba en una situació de normalització. Aquest és el gran problema.

Per això dono suport a la llengua escoltant música en català, la llengua del meu país, del meu pensament i dels meus sentiments, però també continuo escoltant-te i senguint-te, perquè a més de tenir una veu fantàstica i un no sé què especial, cantes en català, i per a mi, és un punt més a favor.

9:36 p. m.  
Blogger pratsminguell ha dit...

Jofre,m'agrade la teva musica,m'agraden les teves lletres.Les teves cançons fan que entengui algunes coses,i em pregunti unes altres.Per mi son petits regals,que m'acompanyen cada dia una miqueta.GRACIES PER AQUETS PETITS REGALS.
I tothom que opini el que vulgui

4:47 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home